Wednesday, September 11, 2013

Rumit

Runsing dengan keadaan manusia sekarang.

Makin lama makin pelik dengan sikap sesetengah manusia. Makin bersikap buas, menyusahkan lebih banyak dari menyenangkan. Merumitkan. 

Kenapa perlu ada sesetengah manusia tak paham dengan kehendak dan keperluan manusia lain? Pentingkan diri sendiri? Mungkin.

Selfish memang ada dalam setiap diri seseorang.

Tapi sampai bila nak pentingkan diri sendiri? Sampai kau dah tersungkur seorang diri baru nak minta bantuan orang lain? Fikir dengan dalam.

Entah. 
Pelik dan ragu, sentiasa bermain diminda. Adakah dunia betul betul dah tua. Dan akan tersungkur juga satu hari nanti? 

Caring atau muslihat? 
Eh! Kenapa sejak dua tiga menjak ni ramai sangat yang caring? Bermuka muka dan terlalu buas untuk sesuatu? Terlalu baik di depan orang lain, tapi depan orang yang penting pijak semut pun tak mati. What thee.

Bukan nak tunjuk yang aku ni tak suka, cuma terlalu banyak drama sampai tak tahu mana satu yang gua nak tengok. Dengar orang mengumpat, bebual , bergosip kiri kanan telinga. Aku? Jenis manusia yang dengar, dan jawab ye atau tak. Itu je.

Bukan suka ambik port sangat benda benda remeh. Biarlah dia dengan dunia habitatnya. Janji aku tahu masuk keje balik keje, malas nak ambik tahu dengan orang yang tak pernah ambik tahu manusia sekeliling. Tak pernah nak menunding jari atau apa, mendongak tinggi hidung sampai kelangit. Malas nak pikir, lantak, biar. 

Sedih, kecewa, rasa nak lari seluruh dunia dan bagi tahu yang aku kecewa dengan sikap dia. Kenapa dia tak macam majikan aku yang dulu? Mengambil berat semua, tidak pernah bermuka muka. Hem bos, aku rindu dengan layanan engkau pada orang bawahan. Duduk semeja, boleh bergelak ketawa tanpa sindiran. 

Manusia, 
Harap engkau berubah. Kau tak selamanya kuat, kau tak selamanya akan menjadi yang tertinggi, kau tak selamanya berdiri teguh. 

Jika aku mempunyai sesuatu yang pasti, tak mungkin aku berdiri disini.
Tak mungkin aku akan terus dimaki,
Tak mungkin aku akan terus dibanggai.
Kita tak selalunya berada di atas dan tak selalunya berada dibawah. 
Rezeki datang dari tuhan, bukan dari manusia. Kau sekat rezeki dia, rezeki kau akan disekat jua. Bukan sekarang mungkin nanti. 


No comments: