Saturday, November 23, 2013

Sifat

Hasat dengki, iri hati, benci, dendam.
Itu adalah sifat semulajadi manusia. Kenapa kita selalu ada perasaan macam tu sesama kita? 
Dalam islam pun, tak suka kita ada perasaan mahupun sifat sebegitu.

Dan jika engaku ada sifat sebegitu, haruslah engkau membuang sifat itu. Kerana jika engkau tidur dengan perasaan marah, dengki , dendam maknanya engkau tidur dengan syaitan.

Hem.
Memang betul pun,itu apa yang aku dengar dalam tivi. Tak pernah aku rasa, bila bekerja yang tidak akan jumpa manusia asasi sebegitu.
Susahlah.
Nak jumpa yang semuanya alim, rendah diri, tak bongkak, tak menyemak, tak ada mata mata. Fuhh.
Kalau lah aku akan jumpa jenis yang slowmo, lepastu relex, chill kan best! 

Tiap tiap hari rasa nak pegiii je kejeeee. 
Tak pernah mengeluh, malas, letih, bosan penat, mendukacitakan. Dannn yang penting no gosip! Kannnnnn,

Well known,
Gosip pun satu sifat yang tak baik. Kadang kadang kita tak gosip, cuma nak sampaikan sifat tak puas hati tu tak tahu dekat mana. Bila nak luahkan takda siapa nak dengar. Bila minta diluahkan kata kita ingkar arahan. 

Untunglahhh siapa dapat bos lelaki, dan rugi tersangatttlahhhh bila dapat bos pempuann. Tapi memang leceh, bila bos dan pekerja tiada ikatan yang mesra. Macam mbos lelaki dulu, tiap tiap jumaat pasti akan ada tazkirah pagi. Dia sendiri yang motivate kita. Barulah ada ikatan yang kuat antara kita sesama islam.

Memang betul kata ayah aku, 
Kalau bos tak boleh duduk semeja, gelak, bebual dan takpernah ada motivate semasa kerja hanya tahu mengarah sahaja namanya dia tidak berkeja seperti dalam islam. Haaa

Sebab sepatutnya dia praktikkan benda itu dalam tempat kerja. Dann aku rasa lansung takda keceriaan dalam tempat kerja juga bos dan anak bawahan. Hahah sungguh sedih. Terasa sangat dah ni, nak setahun dah kerja. Conclusionnya, memang tak best. Kerja terpaksa ni macam kita ni yang dipaksa minum air yang kita tak pernah suka lebih kurang macam tu lah.

Alahai, sedihnyee kan tempat kerja tu.
Dengan orang yang makin kurang, tiap tiap hari kena maki, kena push dengan orang atasan, itu tak boleh ini tak boleh.rules makin mengarut. Sampai bila benda ni nak ended eh? Tunggu dia pencen lahhhh. But i think lambat lagi kot. Muka je dah tua, tapi umur tak tua lagi mungkin. Terlalu sayang dengan kerja mestilah muda kannn uolss. Kehkeh whatever.

Biarlah dia dengan tempurungnya sendiri.
Apa yang penting, tiap kali datang kerja awal. Jangan datang lambat, jangan buat silap, masuk lunch awal dan jangan pegang telefon bimbit semasa kerja dannn mc jangan habiskan. Settle! 

Rules entah menjadah je rasa. Fuhhh.

Hanya orang hati kering je boleh keje macam tu. Siapa yang kerja macam tu, memamg power lah. Gua tabik spring bak kata maknyah depan bustop. Kah! 

Hopefully bila kita salah dalam pekerjaan akan ada bos yang backup anak buah dia, dan bukan menunding jari kata kita bodoh. Harapan tinggi, namun hati yakin tak mungkin akan berlaku, fuhhh.

Biarlah, moga ada petunjuk dan hikmah untuk dia. Tak siapa yang suka bila dia berpelakuan sebegitu. Makin orang menyumpah dan menyampah.tak siapa yang sanggup melayan kerenah dia. Terpksa mungkin, yang jenis suka mengipas teruskan usaha anda untuk kipaskan bos anda.

Sekian.

No comments: