Sunday, March 24, 2013

Percakapan

Cakap, mesti semua orang suka bercakap kan? Tapi mungkin juga terpaksa bercakap, cakap sebarang cakap? Haaaa itu mungkin, dan selalunya lah kan.

Dekat sini gua bukan nak cita untuk sesorang yang suka bercakap atau apa,
Cuma gua rungsing kalau jenis orang suka cakap jee, eh penat kan?


Tapi kalau menaip, pegang telefon tak penat pun. Kah kah kah

Kesah pulak?
Gua cuma nak bagi tau, kadang kadang percakapan ni memang ada hadnya, mungkin ramai yang terlepas pandang. Bukan gua ni suka bercakap sangat pun, sebab gua ni jenis pendiam sangat.

Dan sampai, ade manusia yang tanya gua ok ke tak? Nampak diam je? Haaaa

Lalu gua jawab " itu memang diri saya".

So no point gua bercakap untuk sesuatu yang tak berfaedah kan? So better silent. Itu bagus lagi, kalau jenis cakap melepas je? Ah! Memang payah.

Bukan apa, kita ni nak kena jaga hati banyak pihak. Lu tahu tak? Dengan sepotong ayat yang kelua dari mulot tu boleh menyebabkan terputusnya ikatan silaturrahim? Tak caye?

Benda dah pernah jadi dalam kehidupan gua. Gua nampak, dan gua rasa. Benda macam tu memang tak elok, tapi kadang manusia kita tak boleh nak tau hati orang lain. So beware with your words!

Tapi, alhamdulillah that person dah baik semula. Cuma memang lama gila lah nak bertaut dan baik semula. Memang betul, buat apa nak ingat ingat lagi benda dah lepas kan? Tapi tu lah. Kadang kadang mulot kita boleh binasakan sesuatu dengan hanya percakapan.

Berfikir dulu sebelum meluahkan,
Tengok keadaan sekeliling,
Hargai dengan sebaiknya,
Lihat siapa,
Dan baru bercakap.

Takda masalah kan untuk buat semua tu! Harap dapat renungkan bersama sama, tak salah untuk ingatkan sesama islam dan kaum. Itu lebih baik bukan?


No comments: